Værdigrundlag

Værdigrundlag.

Eleverne på Kærholm skal understøttes og udfordres, så de bliver så dygtige, de kan, både fagligt, socialt og personligt. For at opnå det, bygger vores arbejde på følgende værdier:

• Anerkendelse vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang, hvor vi møder eleverne, hvor de er. Vi har fokus på ressourcer og er nysgerrige på elevens perspektiv.
  • Fællesskaber - vi arbejder med opbygning af relationer i fællesskaber, hvor respekt og forståelse over for hinanden skaber grobund for læring og udvikling.
  • Selvstændighed – vi arbejder for, at eleverne oplever at mestre eget liv og mødet med omverdenen.
  • Børn gør det rigtige, hvis de kan - vi arbejder med, at eleverne bliver så dygtige, de kan, ved at tilpasse krav, forventninger og omgivelser i samarbejde med eleverne, så de kan deltage og udvikle sig.

Kærholms værdigrundlag bygger på Frederikssund Kommunes Børne- og Ungepolitik, hvor den overordnede vision i arbejdet med børn og unge er:
    Alle børn og unge skal udfordres fagligt, socialt og kulturelt, så deres potentiale udvikles bedst muligt.

Børne- og Ungepolitikkens værdier på Kærholm:

Frederikssund kommunes værdier

På Kærholm betyder det

Vi møder børn og unge der, hvor de er, både i forhold til læring og personlig udvikling.

Undervisning og aktiviteter tager udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer, potentialer og nærmeste udviklingszone.

Vi ønsker at tydeliggøre den faglige og sociale progression, der finder sted, og have fokus på, at den er der og er synlig.

Vi respekterer børn, unge og deres familier ved at lytte og være aktive medspillere.

Vi vægter et tæt og respektfuldt forældresamarbejde højt. Et samarbejde, hvor den løbende kontakt og dialog i hverdagen samt netværksmøder med familier og andre samarbejdspartnere, prioriteres højt.

Vi engagerer os i opgaven med at udvikle børn og unge gennem indlevelse og høj faglighed.

På Kærholm er lærere og pædagoger organiseret i tværfaglige teams, for at sikre begge faggruppers perspektiver på læringsmiljøet. Andre faggrupper inddrages løbende, ligesom teams har sparring og supervision med pædagogiske ledere og PPR psykologer.

Vi ønsker at fastholde og videreudvikle et højt fagligt niveau.

Vi deltager i kommunens faglige netværk og løbende opkvalificering.

Vi tør være nysgerrige og tør tænke nyt i arbejdet med børn og unge.

På Kærholm hjælper vi hinanden med at udfordre egne overbevisninger. Vi har en samarbejdsbaseret tilgang til tilrettelæggelsen af undervisningsmiljøet med blik for både barnets og den voksnes perspektiv.