Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk tilgang

Den pædagogiske tilgang og hverdagen på Kølholm.

Kølholm er et helhedstilbud, hvilket betyder, at undervisning og fritid er koblet tæt i hverdagen. Dagligdagen er præget af synlig struktur og forudsigelighed, for på den måde at skabe et trygt og overskueligt læringsmiljø, som er forudsætning for den bedste læring, trivsel og udvikling for eleverne.

 

Vi arbejder ud fra et helhedssyn og forsøger at skabe en sammenhæng og en mening for eleverne imellem hverdagens forskellige dele. Hverdagen er tilrettelagt ud fra elevernes individuelle behov med udgangspunkt i, hvad de allerede mestrer og med øje for, hvad der er deres næste lærings-trin. Differentiering og zonen for nærmeste udvikling er derfor centrale begreber på Kølholm.

 

På Kølholm arbejdes der med et udvidet undervisningsbegreb, hvor der både arbejdes med den faglige læring, og den sociale- og personlige udvikling. Der arbejdes med, at eleverne udvikler deres mestringsstrategier både i den fagfaglige undervisning, men også i sociale sammenhænge og i mødet med omverdenen i det hele taget.  

 

Det pædagogiske personale på Kølholm.

Det tværprofessionelle team er omdrejningspunkt for organiseringen på Kølholm. Et team omkring en elevgruppe består af lærere og pædagoger afstemt klassens størrelse og elevernes behov. Teamet er base for refleksion og sparring med fokus på, hvordan faglighed, undervisningsmetoder, materialer og den pædagogiske tilgang kan understøtte elevens læring og udvikling. Hvert team står for at planlægge undervisnings- og aktivitetsforløb. Teamet drøfter på ugentlige teammøder elevernes udvikling, trivsel og den pædagogiske ramme. Der afholdes klassekonferencer, med deltagelse af pædagogisk leder og psykolog, hvor de enkelte elever drøftes, og mål og indsatser justeres. 

 

På Kølholm tilbydes ergoterapi og talepædagogisk bistand målrettet den enkelte elev af specialuddannet børneterapeut og tale-hørelærere. Disse faggrupper arbejder både individuelt med enkelte elever og samarbejder med de forskellige teams om, hvordan de arbejder videre med eleverne omkring disse områder.  

Kølholm har tilknyttet psykologisk bistand fra Frederikssund Kommunes Børne- og Unge psykologer. Psykologerne giver sparring og supervision til det pædagogiske personale og ledelsen.

 

 

På Kølholm er der særligt fokus på følgende områder:

 

Faglig udvikling.

Kølholm er et specialtilbud efter folkeskoleloven, hvilket betyder, at der undervises i hele fagrækken. Målsætningen er, at alle elever kan gå til afsluttende prøve efter 9. klasse. Der kan for vores elever være en række forhold, der gør dette vanskeligt at opnå, derfor er der for alle en individuel undervisningsplan og eksamensplan, der løbende tilrettes i samarbejde med forældre, PPR-psykologer, UU-vejleder, matematik- og læsevejledere.

 

Undervisningen tilrettelægges ud fra den enkeltes behov ud fra en individuel elevplan. Elevplaner understøttes af løbende dansk og matematiktest samt nationale test i de forskellige fag. Behovet for hjælpemidler i forbindelse med fx ordblindhed vurderes løbende.

 

Trivsel og sociale kompetencer.

Social trivsel handler om at føle sig tryg, anerkendt og at føle, man er noget værd, set med egne såvel som med andres øjne. Det er vigtigt for ens selvfølelse, at man trives i den sociale rolle, man har.

 

Ikke alle har endnu de mange færdigheder, der skal til, for at kunne indgå i sociale sammenhænge. Det kan for mange være svært at udtrykke sig, aflæse andre eller vise empati.

 

På Kølholm arbejder vi bevidst med trivsel og sociale kompetencer - individuelt, som fast fag på skoleskemaet og/eller som temaforløb i klassen eller på hele skolen. Vi arbejder bevidst med fællesskaber, der understøtter hinandens forskelligheder og ressourcer og vi støtter vores elever i at finde tryghed i fællesaktiviteter.

 

I elevens personlige og alsidige udvikling, har vi fokus på det, der er individuelt - følelser, færdigheder, forståelse af sig selv og forskellige måder at forholde sig til andre på. I sociale kompetencer har vi fokus på det sociale – hvordan man etablerer fællesskaber, samarbejder, udtrykker sig og indgår i relationer med andre.

 

Det er det pædagogiske personales ansvar, bl.a. gennem spejlingsprocesser, guidning og udvikling af strategier at styrke barnets evne til at samarbejde, tage hensyn, indgå kompromisser og vise forståelse og respekt for hinanden.

 

Gennem en række pædagogiske tiltag, sociale historier, kontinuerlige elevsamtaler, håndterbare personlige/sociale mål samt lege- og andre aktive fællesskaber støtter vi vores elever i at udvikle en positiv selvforståelse og indgå i relationer. Vi tilstræber at klæde eleverne på til også at kunne indgå i positive relationer og fællesskaber uden for skolen.

 

Kommunikation og samspil.

Ord skaber virkelighed - derfor er det vigtigt, hvordan vi taler om de udviklingsmuligheder, vi ser hos den enkle elev, hvordan vi løser problemer og konflikter og snakker højt om hverdagens glæder og sorger. Vi har en stor opgave i at italesætte nye fortællinger, som kan være med til at styrke barnets selvværd og selvbillede.

 

Kommunikation er meget mere end det, der kommer fra vores mund, det er også kropssprog, mimik og gestik. Raserianfald og eksplosiv adfærd kan være en kommunikationsmåde, der udløser en tydelig og hurtig respons. Uanset hvilken sproglig metode, man benytter, er det ikke ensbetydende med, at man spontant kan gøre sig forståelig for sine omgivelser.

 

Vores elever har ofte en udfordring i at udtrykke sig, aflæse og forstå andre mennesker. Derfor er det vigtigt at være meget tydelig i vores kommunikation og kropssprog - at vi gør og viser det, som vi siger, vi gør.

 

Det er sjældent, at eleverne på eget initiativ sætter ord på deres mistrivsel, så oplever vi en elev, der viser tegn på mistrivsel, tager vi detektivhatten på og kigger på deres aktuelle liv. Vi er opsøgende, viser interesse for barnet, fortæller at vi oplever at noget er galt og siger og viser, at vi gerne vil hjælpe.

 

Da kommunikation ofte danner grundlag for deltagelse i sociale sammenhænge og ligeledes kan være en stor medvirkende årsag til konflikter, træner og arbejder vi på Kølholm bevidst med sprog og kommunikation. Den enkelte elevs progression og udvikling er omdrejningspunktet for arbejdet på Kølholm. Den følges bl.a. gennem elevplaner og elevsamtaler.

 

Til at afdække samtaleemner, der fylder eller som kan være svære at tale om, benytter vi bl.a. KAT kassen, tegneseriesamtaler, små film, historier, rollespil og det fælles tredje, som kan være en oplevelse eller en aktivitet, man er fælles om. Det er ikke vigtigt, hvem der er bedst til opgaven. Det vigtigste er, at man sammen er optaget af at løse opgaven. Fælles aktiviteter giver mulighed for at øve og udvikle kommunikation og træne færdigheder som at udtrykke følelser, samarbejde, give plads til og spejle sig i andre, få øje på nye indgangsvinkler og problemløsning.

 

Sanseintegration.

Vi arbejder med sanseintegration som en del af helhedssynet på barnets udvikling. Sanseintegration er en forudsætning for udviklende leg og læring hos et barn og noget som flere af vores elever oplever udfordringer med. Indsatserne er integreret som opmærksomhedspunkter i flere elevers skoledag og lærere og pædagoger har mulighed for sparring og instruktion med ergoterapeuten, der betjener afdelingen og også har mulighed for at have enkelte elevforløb.