Talepædagogisk bistand og kommunikation

På Kæret her vi to Tale-hørerlærere der støtter personalet i den daglige tilgang, samt arbejder med eleverne 1:1 eller i grupper.

Nedenstående er uddrag af Kærholms pædagogiske grundlag:

Samspil, kommunikation og sprog.

At være i samspil og at kunne kommunikere er grundlaget for al udvikling.

Kommunikation er forudsætningen for at påvirke andre og dermed også sit eget liv.

Kæret har ansat tale/hørelærere til at vejlede personale og forældre omkring samspil, kommunikation og sprog. Der arbejdes med udtale, sætningsopbygning, sprogforståelse, sproganvendelse m.v.

Nogle af eleverne på Kæret har ikke et funktionelt talesprog, men de kommunikerer også. De har samme behov for at skabe relationer og deltage i fællesskaber som andre, men deres kommunikationsform ser anderledes ud.

Vi benytter os blandt andet af visuel kommunikation, tegn til tale, PECS, udpegning, talekontakter (talebøf), taleapps/maskiner. Vores tale/hørelærere underviser i brugen af kommunikationshjælpemidler og arbejder tæt sammen med lærere og pædagoger.

Der opstilles mål for arbejdet med eleverne og disse samstemmes og evalueres på lige fod med elevens øvrige mål.

Der arbejdes ud fra et bredt undervisningsbegreb, hvor vejledning af lærere og pædagogisk personale og forældre indgår. Hvor det er muligt, lægges det talepædagogiske arbejde med den enkelte elev i klassen ellers er det på mindre hold i tæt samarbejde med lærere og pædagoger. Ved specifikke vanskeligheder, som eksempelvis udtaletræning, kan eneundervisning være den bedste undervisningsform.

Vi prioriterer, at alle elever på Kæret vurderes sprogligt minimum en gang på hvert trin; indskolingstrin, mellemtrin samt udskolingstrin.