Pædagogisk tilgang

elevskemaskemaelev der leger

Den pædagogiske tilgang og hverdag på afdeling Kæret

Struktur, forudsigelighed, genkendelse og overskuelighed er grundkategorier i elevernes hverdag på Kæret. Dette betyder, at dagligdagen bliver organiseret ud fra den enkelte elevs behov for læring og pauser, og ikke ud fra en traditionel opdeling i undervisning og fritid. Vi har en individuel tilgang til den enkelte elev, hvor viden om eleven og forståelse for handicappet er centralt i forhold til at tilrettelægge optimale udviklingsprocesser, hvor der tages udgangspunkt i elevens nærmeste udviklingszone og i interesser, styrkesider og motivation. For at eleven kan følge med i egen læring og udvikling, bliver der afhængigt af eleven arbejdet med synlige mål både fagligt og socialt.

Der arbejdes på at skabe meningsfuldhed, forudsigelighed og tydelighed i undervisningen for at skabe bedst mulig læring hos eleven. Et tværprofessionelt team samarbejder omkring eleverne om at møde den enkelte elev på sine behov og skabe læring, udvikling og trivsel.

Det pædagogiske personale på Kæret.

Det tværprofessionelle team er omdrejningspunkt for organiseringen på Kæret. Et team omkring en klasse består af lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere afstemt klassens størrelse og elevernes behov. Hvert team står for at planlægge undervisnings- og aktivitetsforløb. Teamet drøfter på ugentlige teammøder elevernes udvikling, trivsel og den pædagogiske ramme.

På Kæret tilbydes også fysioterapi, ergoterapi og talepædagogisk bistand målrettet den enkelte elev af skolens specialuddannede børneterapeutteam og tale-hørelærere. Disse faggrupper arbejder både individuelt med enkelte elever og samarbejder med de forskellige teams om, hvordan de arbejder videre med eleverne omkring disse områder.

Kæret har tilknyttet en psykolog fra Frederikssund Kommunes Børne- og Unge psykologer. Psykologen giver sparring og supervision til det pædagogiske personale.

På Kæret er der særligt fokus på følgende områder:

Faglig udvikling.

Vi skaber mulighed for elevens udvikling gennem tilpassede mål og læringsaktiviteter. Det betyder, at vi tilpasser eller formulerer de faglige mål, så de passer til elevens nærmeste udviklingszone.

Idet vi på Kæret ikke kun ser de klassiske skolefag som ren fagfaglighed, men også gør personlig udvikling og sanseintegration til en del af den fagfaglige udvikling, har vi i høj grad også fokus på at målsætte og evaluere disse udviklingspotentialer.

Samspil, kommunikation og sprog.

At være i samspil og at kunne kommunikere er grundlaget for al udvikling.

Kommunikation er forudsætningen for at påvirke andre og dermed også sit eget liv.

Kæret har ansat tale/ hørelærere til at vejlede personale og forældre omkring samspil, kommunikation og sprog. Der arbejdes med udtale, sætningsopbygning, sprogforståelse, sproganvendelse m.v.

Nogle af eleverne på Kæret har ikke et funktionelt talesprog, men de kommunikerer også. De har samme behov for at skabe relationer og deltage i fællesskaber som andre, men deres kommunikationsform ser anderledes ud.

Vi benytter os blandt andet af visuel kommunikation, tegn til tale, PECS, udpegning, talekontakter (talebøf), taleapps/maskiner. Vores tale/ hørelærere underviser i brugen af kommunikationshjælpemidler og arbejder tæt sammen med lærere og pædagoger.

Der opstilles mål for arbejdet med eleverne og disse samstemmes og evalueres på lige fod med elevens øvrige mål.

Der arbejdes ud fra et bredt undervisningsbegreb, hvor vejledning af lærere og pædagogisk personale og forældre indgår. Hvor det er muligt, lægges det talepædagogiske arbejde med den enkelte elev i klassen ellers er det på mindre hold i tæt samarbejde med lærere og pædagoger. Ved specifikke vanskeligheder, som eksempelvis udtaletræning, kan eneundervisning være den bedste undervisningsform.

Vi prioriterer, at alle elever på Kæret vurderes sprogligt minimum en gang på hvert trin; indskolingstrin, mellemtrin samt udskolingstrin.

Personlig- og socialudvikling.

Gennem et trygt fællesskab i et overskueligt miljø med mindre børnegrupper og få gennemgående voksne, skabes der mulighed for relationer, hvor elevens personlige, sociale og læringsmæssige kompetencer udvikles.

Vi har faste aktiviteter som svømning, hockey og idræt i Frederikssund Hallen, hvor eleverne indgår i forskellige sociale fællesskaber. Vi arbejder bevidst med at sammensætte grupper, hvor eleverne kan udvikle sig ved en tilpas udfordring. Vi har desuden et samarbejde med andre specialskoler som Kæret, hvor vi arrangerer ungdomsfest, hockey- og svømmestævner.

I hverdagen arbejdes der målrettet med den enkelte elevs selvindsigt og følelsesmæssige udvikling. Vi benytter os af b.la. KAT-kassen, social-stories og andre socialudviklende tilgange.