Afdeling Kæret

billede af skærm i brugvelkommen skiltbillede af div boardmaker

Afdeling Kæret:

Afdeling Kæret henvender sig til elever med indlæringsvanskeligheder af vidtgående karakter, som følge af udviklingshæmning. Ved udviklingshæmning forstås forsinket eller mangelfuld udvikling af evner og funktionsniveau. Det vil sige, af de kognitive, kommunikative, motoriske, sociale og emotionelle evner og færdigheder som bidrager til det samlede intelligensniveau.

Eleverne på afdeling Kæret har problematikker og udfordringer af forskellige karakter. Det kan eksempelvis vedrøre multiple funktionsnedsættelser af forskellig sværhedsgrad, som følge af syndromer, skader og fejludvikling af hjernen, psykiatriske diagnoser og/eller fysiologiske handicaps.

På Kæret er der et særligt tilrettelagt tilbud for børn og unge med autismespektrumforstyrrelser. Disse elever har behov for særlig skærmede og strukturerede rammer, i form af Kærets såkaldte A grupper, hvor man arbejder ud fra en autisme specifik pædagogik. 3 På Kæret går eleverne i skole i mindre grupper. Der kan dog være tale om, at elever i særlige tilfælde får bevilliget en individuel støtteperson, hvis der foreligger en aftale mellem skolen og visiterende kommune.